Fillerbehandlinger

Vi bruker kun de beste og tryggeste fillermerkene i verden

Fillere består hovedsakelig av hyaluronsyre, og brukes til:

•  å lage volum i ansikt eller andre deler av kroppen

• rynkebehandling

• skulpturering

• hudforbedring

Behandlingene kan utføres alene, i kombinasjon med andre behandlinger, eller som gjentatte behandlinger. Fillere er generelt ansett som trygge.

Hva er fillere?

Fillere er laget av hyaluronsyre. Hyaluronsyre finnes naturlig i huden vår, men mengden reduseres med alderen.

Hyaluronsyre er, sammen med kollagen og elastin, en viktige komponent i huden. Hyaluronsyre fungerer som en svamp i huden som trekker til seg vann opptil tusen ganger sin egen vekt. Den brytes naturlig ned i huden og effekten av filleren er derfor tidsbegrenset.

Produktene er sterile, og basert på ikke-animalsk hyaluronsyre.

Hvor lenge varer behandlingen?

Behandlingen har 6 til 24 måneders varighet. Varigheten kan variere mellom produktene, hvilket område som behandles, hvor mye som injiseres og også av kroppens egen naturlige nedbrytingsprosess. Ønsker man å opprettholde effekten må injeksjonene gjentas. Det finnes ingen absolutt garanti for at man får det resultatet man ønsker. Det vil være individuelle variasjoner, og hos enkelte vil gjentatte behandlinger eller korrigerende behandlinger være aktuelt.

Før behandlingen kan starte

Opplys om du har noen sykdommer, bruker noen legemidler, er allergisk mot noe (inkludert legemidler)

Du bør ikke innta alkohol i 24 timer før behandlingen da det er blodfortynnende. Det samme gjelder tran/omega 3.

Ta kontakt med din behandler dersom:
  • ·du har tendens til urticaria («elveblest») eller -har hatt en alvorlig allergisk reaksjon mot noe tidligere

• ·du er allergisk mot vepsestikk

• du har en autoimmun sykdom Andre autoimmune sykdomer som leddgikt, psoriasis mm

• du bruker blodfortynnende medisiner eller medisiner mot blodpropp

• du har en kjent spiseforstyrrelse eller body dysmorphic disorder

Du bør/kan ikke ikke behandles dersom:
  • du er gravid eller ammer

• du har pågående større tannbehandling, infeksjon eller plager med tannkjøtt

• du har en pågående hudinfeksjon som herpes/forkjølelsesår, brennkopper, soppinfeksjon eller annen hudinfeksjon

• du har en forkjølelse, bihulebetennelse, ørebetennelse eller andre

• infeksjoner i øre/nese/hals

• du har en infeksjon i fordøyelsessystemet (gastroenteritt, matforgiftning eller magevirus osv)

• du har en urinveisinfeksjon

• du er allergisk mot lokalbedøvelse («tannlegebedøvelse») eller til noen av innholdsstoffene i filleren

• du har noen av følgende sykdommer: blandet bindevevssykdom og Hashimotos sykdom, tuberkulose, blødersykdommer, talassemi

Etter behandlingen

Etter behandling skal det de neste 8 timene ikke påføres noe som helst på det behandlede området og du bør unngå å ta på området. Forbigående hevelse, rødhet og merke etter nålestikk vil forekomme.

.

• Unngå alkohol i 24 timer etter behandling da det er blodfortynnende.

• ⁃ Unngå eksponering for sterk sol, kulde eller varme til rødhet og hevelse er over. Dette betyr vanligvis ca 3-5 dager.

• - Det anbefales å unngå trening de neste 24 timene etter behandling da man vil bli varm i ansiktet av trening, noe som kan øke hevelsen.

Det er viktig å massere dersom du har fått beskjed om dette av din behandler.

Ved økende smerter, blekhet i huden, misfarging i huden, økende rødhet eller andre plager må du kontakte din behandler.

Effekten kommer vanligvis umiddelbart. Enkelte ganger, spesielt ved skinbooster-behandlinger (hudforbedring) kommer effekten gradvis og øker ved gjentatte behandlinger. Hudforbedring kan være permanent, men filleren stopper ikke aldringsprosessen, men den kan redusere rynker og volumtap.

Komplikasjoner

• Fillerbehandling er ansett som en trygg behandling, men det finnes komplikasjoner som kan oppstå

• De vanligste komplikasjonene er milde og forbigående

• Enkelte komplikasjoner bør behandles

• Det finnes også et legemiddel som heter Hylase som kan injiseres for å løse opp filleren igjen

Dersom du tror du har en komplikasjon eller du har plager etter behandlingen så er det avgjørende at du kontakter din behandler.

Følgende komplikasjoner kan oppstå:
  • Forbigående hevelse, rødhet og merke etter nålestikk vil forekomme. Ofte forsvinner disse i løpet av 1-3 dager

• Blåmerker kan oppstå. Blodfortynnende og betennelsesdempende medisiner øker sjansen for dette. Informer din behandlende sykepleier eller lege dersom du bruker dette

• Herpesutbrudd (forkjølelsessår) kan utløses av behandlingen. Informer din behandlende sykepleier eller lege dersom du har historikk med herpesinfeksjon/forkjølelsessår

• Der hvor huden er tynn kan man i enkelte tilfeller se produktet igjennom huden. Dette kalles Tyndaleffekten og i visse tilfeller bør filleren løses opp dersom dette oppstår

• Behandlingen kan forårsake en infeksjon. Over de neste dagene etter behandlingen vil man isåfall oppleve et eller flere av følgende symptomer: økende hevelse, smerte, varmefølelse rødhet i huden. Infeksjon må behandles

Sjeldne komplikasjoner:

I sjeldne tilfeller kan filleren bli injisert i en blodåre eller trykke på en blodåre slik at et område av huden ikke får blod. Dette vil vanligvis gi blekhet i et område av huden (eller lepper), smerter, marmorering i huden (blåmerkelignende preg) og dersom det ikke behandles i tide kan det gi nekrose og sårdannelse. Det er veldig viktig at du kontakter din behandler ved økende eller uvanlige smerter, blekt område av huden eller marmorering av huden. Det finnes tilfeller av blindhet etter fillerbehandling etter at filler er blitt injisert i blodårer som går til øyet. Dette har aldri skjedd i Norge.

I sjeldne tilfeller kan det forekomme reaksjoner i form av kuler/hevelse som dukker opp senere, dette kan skje uker eller til og med måneder etter behandlingen. Dette betyr at kroppen på en eller annen måte reagerer på produktet. Det kan være en slags allergisk reaksjon, en innkapsling av produktet og/eller en type infeksjon som kalles biofilm. Dersom du opplever at du får kuler/hevelse eller andre plager uker eller måneder etter behandlingen bør du kontakte din behandler.

I enkelte tilfeller kan filleren migrere (vandre). Altså at den uker eller måneder etter behandling flytter på seg. Da kan det også være aktuelt å løse opp filleren.

Clinic location

Abel Meyers gate 11, sentrum